Zakaj mlajša slovenska pisca iz Italije svojih del ne moreta objaviti v matici?
Pred nekaj tedni
sem skoraj na dušek prebral najnovejše delo Igorja Omerze Boris Pahor v žrelu
Udbe. Knjiga je dvignila veliko prahu, v vrtincu se je (znova) znašel
zgodovinar prof. Jože Pirjevec. V tem zapisu se sicer ne nameravam vmešavati v
politične polemike, ki so – vsaj po mojem mnenju – brezplodne. Kot zgodovinar
naj dodam le to, da se na arhivske vire ni moč tako slepo zanašati, še posebno
v takih primerih, ko je gradivo jasno pristransko in dejansko ni mogoče med
seboj primerjati več virov.
V knjigi o Borisu
Pahorju kot »stranski liki« nastopajo tudi nekateri drugi, ki so s
protagonistom oblikovali njegov čas. Eden pomembnejših je pisatelj in
dolgoletni Pahorjev sodelavec pri reviji Zaliv Alojz Rebula. Omerza piše,
da so se iskre med Borisom Pahorjem in tedanjo oblastjo v matici začele kresati
po objavi njegove Kocbeku naklonjene ocene Strahu in poguma v Primorskem
dnevniku na začetku petdesetih, dodatno se je zaiskrilo po izidu knjige Odisej
ob jamboru leta 1969 pri tržaškem Zalivu, svoj vrhunec pa je napetost dosegla po objavi Kocbekovega
pričevalca leta 1975, ko so Pahorju za nekaj časa prepovedali vstop v
Jugoslavijo. Nekoliko različnega tretmaja je bil deležen Alojz Rebula, oblast z
njim ni postopala tako ostro.
Če se ozremo po
Pahorjevi (in Rebulovi) bibliografiji bomo opazili, da sta pisatelja v tem času
(do leta 1975) dejansko nemoteno izdajala svoja dela pri založbah v tedanji
Socialistični republiki Sloveniji, čeprav ju danes imamo za kritika režima ali
celo disidenta. Boris Pahor je med Koprom, Mariborom in Ljubljano v petdesetih
objavil cel kup romanov (Mesto v zalivu, Vila ob jezeru, Nomadi brez oaze).
Svojo pisateljsko kariero je nadaljeval tudi po Odiseju ob jamboru, v katerem
je polemiziral z Edvardom Kardeljem. V sedemdesetih sta v Sloveniji izšli
zbirki Grmada v pristanu in Varno naročje. Pahorjeva prva knjiga po drugi
Kocbekovi aferi pa je v domovini ugledala luč komaj leta 1983, bil je to
Tržaški mozaik. Podobno bi lahko trdili za Rebulo, z razliko, da je »anatema« zanj
veljala le dve leti, saj so že 1977. v Kopru izšli Snegovi Edena.
Iz nekaterih sredin neprestano poslušamo, da so bili tisti časi v matici zelo hudi in da so
si le redki upali ugovarjati kanonom, ki so jih na vseh področjih življenja postavljale
tedanje oblasti. Kdor pa si je to dovolil, je posledice občutil na lastni koži.
Če kot primera vzamemo Jožeta Pučnika in Draga Jančarja, trditev velja, očitno
veliko manj pa pri zgoraj omenjenih Borisu Pahorju in Alojzu Rebuli.
Danes živimo v
demokraciji in svetu brez meja, v katerem je na videz dovoljeno vse. Morda so
se prav zaradi tega strasti nekoliko umirile in pisatelji niso več tako
kritični, kot so bili nekoč. Moje vprašanje pa tokrat ni retorično, saj bi se
morala nanj odzvati uredništva pomembnejših slovenskih založb, pri
katerih sta pisatelj in pesnik moje generacije Erik Sancin in David Bandelj
dlje časa neuspešno vztrajala za objavo svojih del. Sancin bo v kratkem svoj
roman Ravna črta izdal v samozaložbi (njegov prvenec Nekje sredi vročine iz
leta 2003 predstavlja prelom v slovenski ustvarjalnosti v Italiji), njegov skorajšnji
izid pa pogojuje zamuda, s katero (nas) rimsko ministrstvo za šolstvo redno drži v šahu pri izplačilu zasluženega dohodka. Bandelj –
očitno zahvaljujoč svoji flegmi in neomajni veri – še vedno potrpežljivo čaka
na priložnost za objavo svoje pesniške zbirke v matici, potem ko jih je v
zamejstvu objavil že tri. Poleg Bandlja in Sancina gre omeniti še dva
pripadnika iste generacije (na pripadnico še čakamo), in sicer režiserja Igorja
Pisona ter Vinka Bandlja, ki po vsej verjetnosti sreče v senci ljubljanskega gradu sploh nista poskušala. Omenjeni avtorji do osrednje
Slovenije sploh niso toliko kritični (če sploh so), kolikor sta to pred
štiridesetimi in več leti v Zalivu bila Boris Pahor in Alojz Rebula, pa so njune knjige kljub temu brez problemov izhajale ...
Obstaja slovenski kulturni prostor le za rojene pred letom 1960 (Dušan Jelinčič, Marko
Sosič in kopica starejših)? Pa še cvetka: glede Alojza Rebule Igor Omerza v delu Boris Pahor v žrelu Udbe pravi, da je imel na
svoji strani (strogega) mentorja in kritika Lina Legišo, ki se je zavzemal za
njegov »prodor« med osrednjeslovenske bralce. Kje ima svoje literarne mentorje
in »lobiste« današnja mlajša generacija slovenskih piscev v Italiji? Kdo je kriv za to, če po mnenju urednikov in kritikov iz matične domovine kljub osebni in intelektualni zrelosti očitno ne zna pisati dovolj dobro?
Komentarji
Objavite komentar